Belgen rijden vaak met slechte banden

banden controle autokeuringHoe is het gesteld met de staat van banden op de Belgische wagens? Niet zo goed. Heel wat chauffeurs geven aan dat ze de staat van hun banden eigenlijk nooit controleren. Dat blijkt uit een recent onderzoek over banden gepubliceerd door Gocar. Voor wat betreft de bandendruk zijn de resultaten heel wat beter. Dit laatste houden de chauffeurs beter in het oog. Dat de boordcomputer bij moderne wagens meteen een signaal geeft als de bandendruk te laag is zal daar zeker bij helpen.

Het is ook gekend dat chauffeurs die wisselen tussen zomer- en winterbanden gemiddeld banden in een betere staat op hun auto hebben. Dit komt omdat deze bestuurders tweemaal per jaar bij een bandenspecialist passeren. Daar wordt er de nodige aandacht besteed aan hun banden waardoor er sneller wordt ingegrepen als de algemene staat niet meer voldoet. Chauffeurs die het hele jaar door met dezelfde banden rijden staan er vaak niet bij stil hoelang hun banden al op hun voertuig liggen.

Winterbanden gebruiken in de zomer?

Wie zijn winterbanden tijdens het jaar wisselt heeft dus meer aandacht voor de slijtage aan zijn banden. Toch zijn ook de chauffeurs die hun seizoensbanden wissele  niet vrij van zonden. Zowat een derde van deze bestuurders reed in de maand mei nog altijd met zijn winterbanden rond. En dit is geen goede zaak. Winterbanden zijn per definitie niet gemaakt om bij warme temperaturen rond te rijden. Op droog wegdek wordt de remafstand langer én zijn de winterbanden onderhevig aan versnelde slijtage. Voor de duidelijkheid: wettelijk gezien is er het niet verboden om in de zomer met winterbanden te rijden als aan de juiste voorwaarden is voldaan. Je mag in de zomer zelfs met winterbanden naar de keuring.

Banden nakijken op de autokeuring

Uit dit onderzoek blijkt duidelijk het belang van een goede controle van de banden door de autokeuring. Banden zijn immers het enige contactpunt tussen de auto en de baan en zijn dus van levensbelang voor de veiligheid van alle weggebruikers.

De diensten van de autokeuringen hebben daarom vrij strenge richtlijnen als het gaat over het nazicht van je banden. Het heeft geen belang naar welk keuringsstation je gaat. Van de keuring van Brugge tot Aalst, van Kontich tot Alken, je banden zullen altijd aan een grondige inspectie worden onderworpen. Zoals we aangeven in dit uitgebreide artikel kijkt de keuring verschillende zaken na:

  • Zijn je banden in orde met je gelijkvormigheidsattest?
  • Zijn je banden juist gemonteerd? Liggen ze in de juiste rijrichting?
  • Heb je dezelfde banden op dezelfde as? Met andere woorden: zijn beide achterbanden of voorbanden gelijk?
  • Hoe ver staat het met de algemene slijtage van je banden? Is er nog voldoende profieldiepte?
  • Heeft één of meerdere banden geen afwijkingen zoals scheurtjes?

Eén of meer slechtere banden is trouwens de voornaamste reden waarom voertuigen op de schouwing worden afgekeurd. Zorg er dus voor dat je banden in goede staat zijn wanneer je je auto bij de technische controle aanbiedt. Het is niet zo moeilijk om zelf de profieldiepte van je banden te meten. Een zeer belangrijk thema. Het gaat immers over jouw veiligheid, die van je passagiers en de andere weggebruikers!

Check regelmatig je banden!

Kort samengevat, kijk regelmatig je banden na. Houd de bandspanning in het oog en kijk ook regelmatig hoe ver het staat met de slijtage van je banden. Zeker met de nieuwe maatregelen waarbij heel wat chauffeurs slechts om de twee jaar naar de keuring moeten gaan is het belangrijk om hier zelf aandacht voor te hebben. Een band kan in uitstekende staat zijn op het moment van de keuring maar in de 24 maanden tussen de twee controles kan er heel wat gebeuren. Door met de zijkant van een band een stoeprand te raken of door te snel op een steen of een balk te rijden kan één van je banden schade oplopen. Het is niet omdat je niet naar de keuring moet dat het veilig is om met een beschadigde band te rijden.

Onderwerp je banden ook aan een grondige inspectie vooraleer je naar de autokeuring gaat. Als je zelf al meteen ziet dat je band in slechte staat is heeft het weinig zin om ermee naar de keuring te gaan. De inspecteur van de schouwing zal het zeker opmerken met een afgekeurd voertuig tot gevolg.

Similar Posts