Waarom gaan bestuurders naar de keuring in Wallonië?

Keuring in België: jij kiest het gewest
In België is de autokeuring geregionaliseerd, wat betekent dat Vlaanderen, Brussel en Wallonië elk hun eigen regels en procedures bepalen. Toch blijft het mogelijk voor elke bestuurder om zijn of haar voertuig te laten keuren in een ander gewest. Met andere woorden: jij mag vrij kiezen waar je jouw auto laat keuren, ook al woon je daar niet. Deze openheid tussen de regio’s klinkt handig — en dat is het ook — maar het zorgt onbedoeld voor opvallende verschillen in hoe streng bepaalde controles worden toegepast. En dat lokt keuringstoerisme uit.
Voor veel bestuurders speelt niet alleen de wachttijd of nabijheid een rol bij de keuze van het keuringscentrum, maar ook de mate van strengheid. Zeker nu sommige gewesten strengere milieuregels hanteren, heeft de plaats van keuring plots een grotere impact dan je zou denken.
De roettest: wat wordt er gecontroleerd?
Sinds juli 2022 voeren de drie gewesten een extra emissietest uit bij dieselwagens, om beter te controleren of voertuigen nog voldoen aan de milieunormen. Het gaat om een zogenaamde roettest, waarbij een deeltjesteller wordt ingezet. Die meet het aantal ultrafijne roetdeeltjes in de uitlaatgassen. Zo kan men nagaan of het roetfilter — een essentieel onderdeel voor het beperken van schadelijke uitstoot — nog goed werkt of is uitgeschakeld of verwijderd.
Vroeger bleef een defect of ontbrekend roetfilter vaak onder de radar, maar dankzij deze technologie kunnen voertuigen die meer vervuilend zijn dan toegestaan, sneller opgespoord worden. Dat is niet onbelangrijk, want de uitstoot van fijn stof heeft een directe impact op de luchtkwaliteit én op onze gezondheid. Vooral in stedelijke omgevingen met veel verkeer en weinig ventilatie draagt dieselvervuiling bij aan aandoeningen van de luchtwegen, hartproblemen en zelfs vroegtijdige sterfte.
Verschillen tussen de gewesten
De roettest mag dan wel in heel België bestaan, de manier waarop ze wordt toegepast is niet overal gelijk.
- In Wallonië wordt de test enkel afgenomen bij voertuigen die voldoen aan de Euro 5b-norm — dat zijn dieselwagens die zijn ingeschreven vanaf 1 januari 2013. Wagens van vóór die datum, zoals de Euro 5a-modellen, ontsnappen er dus voorlopig aan.
- In Vlaanderen en Brussel zijn de regels strenger: daar worden ook Euro 5a-diesels, die vanaf september 2009 op de markt zijn gekomen, getest.
Het gevolg? Wagens die in het noorden mogelijk een slechte score krijgen op de roettest, kunnen in het zuiden probleemloos door de Waalse keuring geraken met hun roetfilter. Dit verschil zorgt voor een aanzuigeffect richting Wallonië, waar bestuurders hopen op een vlottere — en goedkopere — keuring.
Voor veel eigenaars is het verschil tussen slagen of buizen bij een roettest erg belangrijk, zeker als het gaat om dure herstellingen of het al dan niet kunnen verkopen van een voertuig.
Grensstations overrompeld door ‘keuringstoeristen’
Meer dan 25% van de klanten komt van buiten Wallonië
Dat verschil in regelgeving blijft niet zonder gevolg. Vooral in Waalse keuringsstations net over de taalgrens stijgt het aantal bezoekers uit Vlaanderen en Brussel sterk. Waalse stations werken voor sommige types voertuigen op afspraak. Voor andere voertuigen mag je voorrijden zonder afspraak.
Door de sterke toeloop kunnen de schouwingen niet de gewenste service geven. In sommige centra is meer dan een kwart van de klanten niet afkomstig uit Wallonië. Die zogenaamde ‘keuringstoeristen’ zorgen voor extra drukte en lange wachttijden in de Waalse stations, wat voor frustratie zorgt bij zowel personeel als inwoners.
Opvallend is dat het aantal niet-Waalse voertuigen nog hoger ligt bij keuringen in het kader van tweedehandsverkoop. Bij een doorverkoop is het keuringsverslag essentieel: het beïnvloedt niet alleen of het voertuig mag worden ingeschreven, maar ook hoeveel een koper bereid is te betalen. Een mildere emissietest betekent voor veel verkopers dus een aantrekkelijker keuringsrapport — en dus ook een betere verkoopkans.
Ook motorfietsen vinden hun weg naar Wallonië
Niet alleen dieselwagens zijn betrokken bij deze trend. Ook motorrijders uit Vlaanderen en Brussel trekken massaal naar Wallonië voor hun keuring. Waarom? Omdat er voor motorfietsen op dit moment géén test op fijnstof of ultrafijne deeltjes bestaat, maar sommige keuringscentra in Vlaanderen voeren wel strengere controles uit op andere technische aspecten van de motor.
In Wallonië zijn die controles van motorfietsen, vaak iets minder gedetailleerd, waardoor motorrijders hopen daar zonder opmerkingen door de keuring te raken. Het gevolg is dat keuringsstations in het zuiden ook voor tweewielers een duidelijke stijging van niet-lokale klanten zien.
Politieke reactie en mogelijke oplossingen
Minister Desquesnes grijpt in
De Waalse overheid kijkt met toenemende bezorgdheid naar deze toestroom van voertuigen uit andere gewesten. Niet alleen leidt het tot overbelasting van sommige keuringscentra, het ondermijnt ook het nut van strenge milieuregels. Want als bestuurders hun weg gewoon verleggen naar een mildere keuring, blijft de milieu-impact bestaan.
Om dat tegen te gaan, heeft François Desquesnes, de Waalse minister van Mobiliteit, zijn administratie gevraagd om de situatie grondig te analyseren. Hij wil duidelijke cijfers en een concreet actieplan dat deze vorm van keuringstoerisme aanpakt. Of dat zal leiden tot strengere regels in Wallonië of tot een betere afstemming met de andere gewesten, is nog niet duidelijk — maar het onderwerp staat nu wel officieel op de politieke agenda.
Oproep tot gelijke regels
Milieuorganisaties roepen al langer op tot één gelijke lijn in heel België. Volgens hen is het absurd dat eenzelfde dieselwagen in het ene gewest zakt voor de keuring en in het andere zonder probleem wordt goedgekeurd. Ze pleiten voor een geharmoniseerde toepassing van de roettest, waarbij het criterium niet afhankelijk is van de locatie, maar van de werkelijke uitstoot van het voertuig.
Zo’n uniforme aanpak zou niet alleen zorgen voor meer rechtvaardigheid, maar ook de effectiviteit van milieubeleid versterken. Want uiteindelijk is het doel van de technische keuring niet alleen verkeersveiligheid, maar ook de bescherming van onze gezondheid en leefomgeving.
Welke Waalse keuringsstations zijn populair bij Vlamingen en Brusselaars?
Heel wat stations in Wallonië krijgen chauffeurs van boven de taalgrens over de vloer. Uiteraard verwelkomen de centra die dicht bij Vlaanderen Wallonië liggen de meeste bezoekers. Hieronder vind je een overzicht van Waalse autokeuringen in jouw ruime regio.
Dicht bij (Vlaanderen) | Keuringsstation | Ligging (provincie) |
Kortrijk, Menen, Wevelgem | Moeskroen | Henegouwen |
Ronse, Avelgem, Kluisbergen | Marquain -Doornik | Henegouwen |
Geraardsbergen, Brakel, Zottegem | Ghislenghien – Ath | Henegouwen |
Halle, Lembeek, Tubeke | Braine-le-Comte | Henegouwen |
Overijse, Huldenberg, Leuven | Mont-Saint-Guibert | Waals-Brabant |
Beersel, Halle, Drogenbos | Nivelles | Waals-Brabant |
Sint-Truiden, Landen, Gingelom | Wanze | Luik |
Tienen, Zoutleeuw, Sint-Truiden | Hannut | Luik |
Geraardsbergen, Lierde, Brakel | Onhaye -Dinant | Namen |