België is een land van dieselrijders. Het aandeel van wagens dat op de autokeuring wordt aangeboden met een dieselmotor is zeer groot. Er waren in het verleden immers heel wat goede redenen om een diesel te kopen.
Een eerste belangrijke reden was natuurlijk de prijs. Diesel was altijd een pak goedkoper dan benzine. Bovendien ligt het verbruik van een dieselmotor ook lager. De aankoopprijs van dergelijke wagen was dan wel duurder. Algemeen werd aangenomen dat wie minimum 20.000 km per jaar rijdt zijn voordeel deed met een diesel.
Diesel duurder dan benzine
De situatie is de laatste tijd sterk veranderd. Diesel is zeer duur geworden. In die zin dat je aan de pomp nu meer zelfs meer betaalt dan voor benzine. Niet verwonderlijk dus dat er tegenwoordig meer benzinewagens worden verkocht dan diesels. Dit is een tendens die zich duidelijk heeft afgetekend op het laatste autosalon.
Diesels zijn natuurlijk ook niet gebaat bij de recent ingevoerde lage emissiezones. Op dit moment zijn het aantal zones waar je met oude diesels niet binnen mag nog beperkt. In België spreken we dan over Brussel en Antwerpen. Maar ook in het buitenland zijn er al heel wat grote steden waar diesel voertuigen worden geweerd. Op dit moment worden enkel de oudste diesels niet meer toegelaten. De tendensen zijn echter zodanig dat we mogen aannemen dat ook binnenkort recentere diesel niet meer overal zouden mogen komen.
Oude diesels en de autokeuring
Wat de autokeuring betreft krijgen we dus ook een vreemd fenomeen. Zo is het perfect mogelijk dat een keuringstation van de technische controle gelegen is in een lage emissie zone. Wie dus een oude diesel heeft kans zijn wagen niet meer aanbieden aan dat keuringstation. Dit is nu al het geval voor het keuringsstation in Antwerpen. Ook de keuringstations die gelegen zijn in het Brussels grootstedelijk gewest zijn niet meer toegankelijk voor oudere dieselmotoren. We spreken dan over de keuringen van Vorst, Schaarbeek, Haren en Anderlecht.
Het is duidelijk dat deze evoluties ook zijn invloed hebben op de vraag naar diesels. De verkopen van nieuwe modellen is alvast zeer sterk gedaald. Het is ook evident dat op de tweedehandsmarkt dealers minder gewild zijn dan benzinemotoren. Dit betekent ook dat de waarde van een occasie met een diesel de laatste tijd een pak minder interessant is geworden.