Extra procedures voor de keuring op komst?

De Europese Unie wil de autokeuring beter laten aansluiten op de voertuigen en technologieën van vandaag. Daarom stelt ze een reeks vernieuwingen voor die de manier waarop auto’s worden gekeurd flink kunnen veranderen. Denk aan meer aandacht voor software, elektrische aandrijvingen, vervuiling en digitale documenten – stuk voor stuk aanpassingen die inspelen op de realiteit van het moderne wagenpark. De hervorming moet de keuring veiliger, eerlijker en milieuvriendelijker maken. Ze zal van invloed zijn op de manier waarop (elektrische) wagens op de autokeuring zullen worden nagekeken.
Apostolos Tzitzikostas, Eurocommissaris voor Duurzaam Vervoer en Toerisme:
“De EU is vastbesloten om het aantal verkeersdoden en zwaargewonden tegen 2030 met 50% te verminderen. De maatregel die we vandaag voorstellen is een belangrijke stap richting veiligere wegen, schonere lucht en een beter leven voor onze burgers. Door de regels rond verkeersveiligheid te moderniseren, maken we gebruik van de nieuwste technologie, versterken we de handhaving en zorgen we ervoor dat onze wetgeving meegroeit met de veranderende realiteit van mobiliteit.” (Bron)
Extra procedures technische controle: voorstellen
1 – Specifieke controles van het batterijpakket: prestaties, slijtage en veiligheid
De Europese Commissie stelt voor om de periodieke technische keuring van elektrische voertuigen grondig te moderniseren. Dit voorstel is nog niet van kracht, maar als het wordt goedgekeurd, zullen er significante veranderingen plaatsvinden in hoe deze voertuigen worden geïnspecteerd. De focus ligt op het verbeteren van de veiligheid en het milieu door middel van geavanceerdere inspecties.
Elektrische wagens worden op dit moment op de keuring nog vaak volgens ongeveer dezelfde regels gekeurd als wagens op fossiele brandstof, maar dat sluit niet meer aan bij de praktijk. De Commissie wil dat veranderen.
Met de toename van elektrische voertuigen (EV’s) is het essentieel om hun unieke componenten, zoals het batterijpakket, nauwkeurig te inspecteren. De voorgestelde keuringen zullen zich richten op:
- Prestaties: Evaluatie van de laad- en ontlaadcapaciteit, energie-efficiëntie en algehele werking van de batterij.
- Slijtage: Beoordeling van de degradatie van de batterijcellen over tijd, wat invloed heeft op de actieradius en prestaties.
- Veiligheid: Controle op risico’s zoals oververhitting, kortsluiting en andere potentiële gevaren die kunnen leiden tot brand of andere incidenten.
Deze inspecties tijdens de schouwing zijn bedoeld om de veiligheid van EV’s te waarborgen en eventuele problemen vroegtijdig te identificeren.
2 – Autokeuring controleert software die invloed heeft op veiligheid en uitstoot
Moderne voertuigen zijn uitgerust met complexe software die cruciaal is voor zowel de veiligheid als de milieuprestaties. De voorgestelde keuringen zullen zich richten op:
- Werking: Verificatie dat de software correct functioneert en de bedoelde veiligheids- en emissiebeheersystemen ondersteunt.
- Integriteit: Zorg ervoor dat de software niet is gemanipuleerd of verouderd is, wat de effectiviteit van veiligheids- en emissiesystemen kan verminderen.
Door deze controles wordt gewaarborgd dat voertuigen voldoen aan de huidige veiligheids- en milieunormen.
3 – Keuring test rijhulpsystemen zoals automatische noodremmen en rijstrookassistentie
Geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) spelen een steeds grotere rol in de verkeersveiligheid. De voorgestelde keuringen zullen standaardtesten omvatten voor systemen zoals:
- Automatische noodremmen: Controle of het systeem tijdig en effectief reageert om botsingen te voorkomen.
- Rijstrookassistentie: Beoordeling van de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van het systeem bij het detecteren van rijstroken en het ondersteunen van de bestuurder.
Deze testen zijn bedoeld om te verzekeren dat ADAS-systemen correct functioneren en bijdragen aan de algehele verkeersveiligheid.
Voorlopig zijn deze wijzigingen nog slechts voorstellen. Ze moeten nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de EU-lidstaten. De eerste invoering wordt ten vroegste verwacht vanaf 2026. De voorstellen worden eerst verder bekeken door het Europees Parlement en de EU-landen. Als ze het eens worden, zorgt de Europese Commissie voor de verdere uitwerking van de regels, zodat ze stap voor stap kunnen worden ingevoerd.