Keuring van een elektrische wagen

Elektrische wagens winnen snel aan populariteit in België. Of je nu volledig elektrisch rijdt of een plug-in hybride hebt, de overstap naar duurzamer vervoer brengt ook nieuwe vragen met zich mee. Eén daarvan is: hoe verloopt de technische keuring van een elektrische wagen? En verschilt die van de klassieke keuring voor benzine- of dieselauto’s?
In dit artiel lees je alles over hoe de keuring vandaag verloopt, wat er binnenkort verandert, en waarom deze controle bij elektrische voertuigen zelfs nog belangrijker is dan bij traditionele auto’s.
Waarom de keuring van een elektrische wagen extra belangrijk is
Op het eerste zicht lijkt een elektrische wagen eenvoudiger in elkaar te zitten. Er zijn minder bewegende onderdelen, geen klassieke motor en geen uitlaatsysteem. Toch blijkt uit onderzoek van de Duitse keuringsinstantie TÜV dat elektrische voertuigen op andere vlakken juist gevoeliger zijn voor slijtage.

Een elektrische wagen heeft een zwaar batterijpakket. Dat extra gewicht zorgt voor meer belasting op onderdelen zoals de ophanging, de assen en het remsysteem. Bovendien zorgen de sportieve prestaties van veel elektrische wagens – zoals krachtige versnellingen – ervoor dat die onderdelen ook bij korte ritten zwaarder belast worden dan bij een klassieke wagen.
Ondanks de afwezigheid van een traditionele motor, vergen de hoogspanningssystemen en elektrische aandrijving veel aandacht. Loszittende kabels, slijtage aan stekkers en foutmeldingen kunnen veiligheidsrisico’s vormen, zeker als de wagen intensief gebruikt wordt.
Wat wordt gecontroleerd bij de keuring?
Bij een elektrische wagen worden dezelfde basisonderdelen nagekeken als bij een gewone auto: de verlichting, de staat van de banden, het onderstel, het stuurmechanisme, de schokdempers en de veiligheidsgordels. Het remsysteem wordt getest, inclusief het klassieke remmechanisme, ook al gebruiken veel EV’s regeneratief remmen.
Daarnaast controleert men specifieke punten die enkel voorkomen bij elektrische voertuigen. Zo wordt nagegaan of het batterijpakket goed vastzit en of er geen zichtbare schade is. Ook de kabels die onder hoogspanning staan, worden geïnspecteerd. Steeds vaker wordt gekeken of het waarschuwingsgeluid bij lage snelheden (AVAS) correct werkt, omdat stille voertuigen een risico kunnen vormen voor voetgangers.
Bij plug-in hybrides komt daar nog de controle van de verbrandingsmotor bij, net zoals bij een klassieke auto. Ook het uitlaatsysteem wordt dan onder de loep genomen.
Keuring van tweedehands elektrische wagens
Tweedehands elektrische wagens worden steeds populairder, maar vergen extra aandacht. De capaciteit van het batterijpakket neemt na verloop van tijd af, wat de actieradius van de wagen beïnvloedt. Ook het koelsysteem voor de batterij en de software die het energiebeheer regelt kunnen na jaren gebruik tekenen van slijtage vertonen.
Een ander belangrijk punt is de staat van de laadconnectie. Een beschadigde laadpoort of versleten stekker kan een gevaar vormen, vooral bij snelladen. Omdat software een grote rol speelt in de werking van een elektrische wagen, is het belangrijk dat alle updates correct zijn uitgevoerd. Verouderde software kan leiden tot foutmeldingen of veiligheidsproblemen.
Voor je een tweedehands EV koopt, laat je die dus best controleren door een gespecialiseerde garage of merkdealer, zodat je zeker weet dat alles technisch in orde is.
Hoe verloopt de keuring vandaag in België?

In België moeten elektrische voertuigen vier jaar na hun eerste inschrijving voor het eerst naar de keuring. Daarna volgt een jaarlijkse controle. De keuring gebeurt op dezelfde manier als bij benzine- of dieselwagens, maar de keuringsstations zijn wel uitgerust met specifieke veiligheidsmaterialen om veilig met hoogspanningssystemen te kunnen omgaan.
De prijs van de keuring is op dit moment gelijk voor alle voertuigtypes. Er is nog geen aparte regelgeving voor elektrische wagens, al zijn keurders wel extra getraind in het herkennen van EV-specifieke risico’s.
Wat verandert er in de toekomst?
De Europese Commissie werkt aan nieuwe regels die de keuring van voertuigen in alle lidstaten beter moeten afstemmen op de moderne technologieën. Er zijn voorstellen gedaan die onder andere voorzien in een periodieke controle van het batterijpakket. Daarbij wil men de prestaties, de veiligheid en de slijtage van de batterij zelf gaan testen, iets wat vandaag nog niet gebeurt bij een standaardkeuring.
Ook wil Europa dat de software die invloed heeft op veiligheid en emissies voortaan gecontroleerd wordt op correcte werking en integriteit. Er komen vermoedelijk nieuwe testmethodes die het mogelijk maken om onzichtbare defecten op te sporen.
Enkele praktische tips voor je volgende keuring
Wil je verrassingen vermijden bij de keuring? Laat je wagen dan jaarlijks controleren, ook als dat wettelijk nog niet verplicht is. Let op waarschuwingslampjes op je dashboard en zorg ervoor dat je remmen in goede staat zijn, ook al gebruik je voornamelijk regeneratief remmen. Kijk je laadpoort regelmatig na op beschadiging en wees alert op eventuele foutmeldingen of softwareproblemen.

Rijd je met een hybride wagen? Hou dan rekening met dubbele controle: zowel de elektrische als de klassieke aandrijving worden nagekeken. Zorg er dus voor dat beide systemen goed functioneren.
Besluit
De keuring van een elektrische wagen is geen formaliteit. Door het hogere gewicht, de technische complexiteit en het belang van software en batterijbeheer, is het cruciaal dat deze voertuigen correct worden gecontroleerd. Vandaag gebeurt dat grotendeels volgens de bestaande regels, maar vanaf 2026 komen er waarschijnlijk heel wat nieuwe verplichtingen bij.