Pakweg 10 jaar geleden was het simpel. Ofwel kocht je een diesel ofwel een benzine. Voor veel consumenten was de keuze duidelijk. Wie weinig reed ging voor een benzine wagen. Een ideale oplossing voor wie 10.000 kilometer of minder per jaar deed. Wie 20.000 km of meer aflegde per jaar was beter af met een diesel. Een auto met een dieselmotor was dan wel duurder in aanschaf. Toch werd dit ruimschoots gecompenseerd door de lagere dieselprijs en het lagere verbruik per gereden kilometer. Voor de autokeuring was er weinig verschil tussen een benzinemotor of een diesel. Voor deze laatste werden er wel extra metingen gedaan in verband met de emissie.
Welke motor moet je kiezen?
Het autosalon van 2018 in Brussel maakt het de moderne bestuurder niet gemakkelijk. De hedendaagse consument moet immers kiezen tussen diesel, benzine, hybride, elektrisch en zelfs aardgas. Het is dus een pak moeilijker om te weten welk type er het best is voor je portefeuille. De aankoopprijzen, (fiscale) wetgevingen, en de kostprijs per gereden kilometer lopen voor de verschillende mogelijkheden sterk uit elkaar. De autoliefhebber krijgt er bijgevolg nog een extra portie keuzestress bovenop. Naast merken, kleuren en opties dien je al koper eens goed na te denken over het soort aandrijving. Het lijkt er op dat op dit moment de benzinemotor de grote winnaar zal worden van het autosalon 2018 in Brussel. De extra soorten motoren die momenteel op de markt zijn zullen op termijn wellicht ook hun invloed hebben op de procedures van de autokeuringen. Zeker wanneer het aandeel van elektrische en hybride wagens op termijn zal stijgen.