Nieuwe regels voor keuring banden

Vanaf 1 december 2024 worden de regels op de autokeuring voor de keuring van banden op drie belangrijke vlakken aangescherpt. Deze maatregelen zijn bedoeld om de verkeersveiligheid verder te verhogen en ervoor te zorgen dat voertuigen met veilige en geschikte banden de weg op gaan. Belangrijk, want in België rijden we nog al te vaak met versleten banden. De wijzigingen richten zich op strengere controles van bandenslijtage, nieuwe voorschriften voor de snelheidsindex en verplichte aanwezigheid van een e-markering. In onderstaand artikel lees je er alles over.
1 – Bandenslijtage strenger bestraft op de keuring
Vanaf 1 december 2024 worden de regels voor de controle van bandenslijtage bij de autokeuring aangescherpt. Deze nieuwe maatregelen zijn bedoeld om de verkeersveiligheid verder te verbeteren door ervoor te zorgen dat voertuigen niet met versleten banden de weg op gaan.
Een belangrijk element bij deze controle is de slijtage-indicator van de band. Deze indicator is een klein blokje in de hoofdgroef van de band en fungeert als een visuele aanwijzing voor de mate van slijtage. Wanneer de slijtage-indicator gelijk loopt met het oppervlak van de band, betekent dit dat de band zijn veilige limiet heeft bereikt en aan vervanging toe is.
Vanaf 1 december wordt de slijtage-indicator als de belangrijkste referentie gebruikt bij de keuring van banden. Dit betekent dat de controleur specifiek naar de positie van de slijtage-indicator kijkt om te bepalen of een band nog voldoet aan de wettelijke eisen. Als de slijtage-indicator en het loopvlak van de band op hetzelfde niveau liggen, zal de band als onveilig worden beschouwd.
Situatie | Huidige Regel (voor 1 december 2024) | Nieuwe Regel (vanaf 1 december 2024) |
---|---|---|
Slijtage-indicator gelijk met de band | Groen keuringsbewijs met normale geldigheid + opmerking over banden. | Rood keuringsbewijs met 15 dagen geldigheid. |
Profieldiepte lager dan 1,6 mm | Rood keuringsbewijs met 15 dagen geldigheid. | Rood keuringsbewijs met onmiddellijk verbod tot deelname aan verkeer. |
Tabeloverzicht: strengere regels op de autokeuring voor de banden.
Sneller een rood keuringsbewijs voor slechte banden
In het geval dat de slijtage-indicator gelijk loopt met het loopvlak van de band, zal de auto worden afgekeurd. Vanaf 1 december 2024 zal de eigenaar in dit geval een rood keuringsbewijs ontvangen, dat slechts 15 dagen geldig is. Dit betekent dat de bestuurder 15 dagen de tijd heeft om de banden te vervangen en een herkeuring te laten uitvoeren.
Tot eind november 2024 werd in dezelfde situatie nog een groen keuringsbewijs afgegeven, dat een normale geldigheid heeft. Wel krijgt de eigenaar een opmerking op het keuringsbewijs, waarin wordt aangegeven dat de banden dringend aandacht nodig hebben. Deze soepelere aanpak zal vanaf december niet meer worden toegepast.
Nieuwe regels autokeuring: profieldiepte van de band minder dan 1,6 mm
Een nog ernstiger situatie ontstaat wanneer de slijtage-indicator aangeeft dat de profieldiepte van de band minder is dan 1,6 millimeter. Vanaf 1 december wordt een dergelijke band als volledig onveilig beschouwd en krijgt de auto een rood keuringsbewijs met een onmiddellijk verbod op deelname aan het verkeer. Dit betekent dat het voertuig niet meer mag worden gebruikt totdat de banden zijn vervangen en de auto opnieuw is goedgekeurd.
Op dit moment leidt een profieldiepte van minder dan 1,6 millimeter ook tot een rood keuringsbewijs, maar met een minder strenge maatregel. De eigenaar heeft nu nog 15 dagen de tijd om de banden te vervangen voordat er actie wordt ondernomen. Deze situatie verandert met de nieuwe regels, omdat banden met een te lage profieldiepte vanaf december direct tot een verbod leiden.
Met deze strengere regels wil de overheid ervoor zorgen dat voertuigen altijd veilig de weg op gaan. Goed onderhouden banden spelen een cruciale rol in het verkorten van de remweg, het verbeteren van de grip en het voorkomen van ongevallen. Het tijdig vervangen van versleten banden is daarom niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een belangrijke verantwoordelijkheid van elke bestuurder.
2 – Snelheidsindex Q (min.160 km/uur) is voldoende
De snelheidsindex van een band geeft aan wat de maximale toegestane snelheid is waarmee een voertuig veilig kan rijden met die specifieke band. Deze index wordt aangeduid met een letter, zoals H, V of Z, en is terug te vinden op de zijkant van de band. Elke letter correspondeert met een specifieke maximale snelheid. Het is belangrijk dat de banden op uw voertuig een snelheidsindex hebben die geschikt is voor de maximumsnelheid van uw auto. De maximumsnelheid van uw voertuig staat vermeld op het gelijkvormigheidsattest.
Tot eind november 2024 moest de snelheidsindex van de banden altijd gelijk moet zijn aan of hoger moet zijn dan de maximumsnelheid van het voertuig. Dit betekent dat als uw auto bijvoorbeeld een maximumsnelheid van 200 km/u kan bereiken, de banden minstens een snelheidsindex moeten hebben die geschikt is voor die snelheid.
Vanaf 1 december 2024 volstaat in Vlaanderen een snelheidsindex Q van 160 km/u voor banden, ongeacht de maximumsnelheid van het voertuig
Vanaf 1 december 2024 worden de regels echter aangepast. Gezien de maximumsnelheid op de openbare weg in Vlaanderen nergens hoger is dan 120 km/u, wordt er een minimale snelheidsindex van 160 km/u (snelheidsindex Q) als standaard vastgesteld voor alle banden. Dit geldt zelfs als het voertuig technisch gezien in staat is hogere snelheden te bereiken. Dit betekent dat het niet langer vereist is dat de snelheidsindex overeenkomt met de absolute maximumsnelheid van het voertuig, zolang deze maar boven de wettelijk toegestane snelheden ligt.
Indien de snelheidsindex van de banden toch lager is dan de maximumsnelheid van het voertuig, worden er aanvullende veiligheidsmaatregelen vereist. In dat geval moet er een waarschuwingslabel op het dashboard worden aangebracht. Dit label moet duidelijk aangeven wat de maximaal toegestane snelheid is die veilig gereden kan worden met de gemonteerde banden. Deze maatregel is bedoeld om de bestuurder bewust te maken van de beperkingen van de banden en het risico van het overschrijden van de veilige snelheid te minimaliseren.
3 – E-markering voor banden wordt verplicht
Vanaf 1 december 2024 wordt de e-markering op banden een verplichte controle tijdens de autokeuring voor voertuigen die na 1 januari 2004 voor het eerst zijn ingeschreven. De e-markering is een goedkeuringsmerkteken dat aangeeft dat de band voldoet aan de Europese veiligheids- en kwaliteitsnormen. Deze normering omvat onder andere criteria voor duurzaamheid, grip, rolweerstand en veiligheid bij verschillende rijomstandigheden.
Vanaf 1 december 2024 moeten banden van voertuigen die na 1 januari 2004 zijn ingeschreven een e-markering hebben, anders volgt een afkeuring met een rood keuringsbewijs en 15 dagen om dit te corrigeren.
De e-markering is een kleine aanduiding op de zijkant van de band, meestal weergegeven als een combinatie van een “e” of “E” gevolgd door een cijfer en andere gegevens. Dit merkteken toont aan dat de band officieel is goedgekeurd voor gebruik op Europese wegen. Het is ontworpen om zowel de bestuurder als de keuringsinstanties zekerheid te geven over de betrouwbaarheid en veiligheid van de band.
Met de nieuwe regels wordt het ontbreken van deze e-markering beschouwd als een ernstig gebrek. Als tijdens de keuring blijkt dat een band niet over een e-markering beschikt, zal het voertuig worden afgekeurd. In dat geval ontvangt de eigenaar een rood keuringsbewijs met een geldigheidsduur van 15 dagen. Binnen deze periode moet de eigenaar de banden laten vervangen door exemplaren die wel een e-markering hebben en vervolgens een herkeuring laten uitvoeren.