Worden toeslagen bij laattijdige keuringen afgeschaft?

De partij cd&v wil een einde maken aan de toeslagen die automobilisten moeten betalen wanneer ze te laat zijn voor hun autokeuring. Volgens cd&v is het oneerlijk om mensen extra te laten betalen omwille van kleine vertragingen. In plaats daarvan moet de politie controleren en boetes uitdelen aan voertuigen die helemaal niet gekeurd zijn. Om te vermijden dat bestuurders hun keuring vergeten, stelt cd&v voor om groene oproepkaarten al drie maanden op voorhand te versturen. Ze willen ook digitale herinneringen via e-mail en sms invoeren, de wachttijden verkorten en het systeem klantvriendelijker maken.

Sofie Mertens (cd&v): “De autokeuring moet klantvriendelijk en eerlijk zijn: het kan niet dat mensen gestraft worden voor de lange wachttijden bij de keuringscentra.” (bron)

Vlaamse automobilisten betaalden meer dan 33 miljoen euro aan toeslagen

Tussen 2020 en 2024 betaalden Vlaamse automobilisten meer dan 33 miljoen euro aan toeslagen voor laattijdige keuringen. In totaal werden 14,6 miljoen voertuigen gekeurd, waarvan 2,99 miljoen te laat. Dat betekent dat ongeveer één op de vijf voertuigen te laat op controle kwam.

Piekjaren en nieuwe tarieven vanaf 2025

De hoogste opbrengsten uit toeslagen kwamen er in 2021 en 2022, met respectievelijk bijna 8 miljoen en 8,5 miljoen euro. Elk jaar op 1 januari veranderen de tarieven. In 2025 zijn de deze als volgt: wie minder dan één maand te laat is, betaalt 10,20 euro toeslag. Wie meer dan zes maanden wacht, betaalt maximaal 36,30 euro.

Grote verschillen tussen provincies

Er zijn duidelijke regionale verschillen in het aantal laattijdige keuringen. In Oost-Vlaanderen kwam 23,8% van de voertuigen te laat, goed voor 7,9 miljoen euro aan toeslagen. In Antwerpen lag het percentage iets lager, maar omdat mensen er gemiddeld langer wachtten, leverde deze provincie zelfs 8,4 miljoen euro op. Limburg scoorde het beste, met slechts 16,7% laattijdige keuringen.

Verschillen tussen keuringsstations

Ook tussen de keuringsstations zelf zijn er opmerkelijke verschillen.

  • De groep Autoveiligheid boekte de beste resultaten, met 18,27% te late keuringen. Daarna volgde keuringsgroep KM. Minder goed deden SBAT en AIBV het, waar zowat één op vier voertuigen te laat werd aangeboden.
  • Enkele keuringsstations vielen extra op door hun hoge cijfers. In Zemst was 28,1% van de voertuigen te laat, gevolgd door Zellik met 27,1% en Wondelgem met 26,4%.

Oorzaken van laattijdigheid

De oorzaken voor laattijdige keuringen zijn uiteenlopend. Veel automobilisten ondervinden moeilijkheden om een afspraak te maken door beperkte openingsuren of weinig beschikbare momenten. Daarnaast speelde de coronapandemie een grote rol. Tijdens de lockdownperiodes moesten veel keuringscentra sluiten of hun capaciteit beperken, wat zorgde voor lange wachttijden.

Effect van corona

De gevolgen van corona waren duidelijk zichtbaar in de cijfers. In 2021 was 22,8% van de voertuigen te laat. In 2022 liep dit verder op tot 23,46%.

Beleidsmaatregelen en resultaten

Om het aantal laattijdige keuringen terug te dringen, voerde de Vlaamse overheid tijdelijke maatregelen in.

Tussen 15 juni 2023 en 1 september 2024 geldt dat bestuurders geen toeslag moeten betalen als ze minder dan één maand te laat zijn. Daarnaast worden de groene oproepkaarten sneller verstuurd, zodat bestuurders tijdig een afspraak kunnen maken.

De maatregelen hadden effect. In 2023 daalde het percentage laattijdige keuringen naar 21,49%. In 2024 zette die daling zich voort, met een percentage van 18,66%. Daarmee zijn we bijna terug op het niveau van vóór de coronapandemie.

Similar Posts