Waarom zou je je boordcomputer laten uitlezen?

Sinds 2023 worden bij de autokeuring in België (en elders in Europa) gegevens uitgelezen over het brandstof- of elektriciteitsverbruik van bepaalde voertuigen. Die data komen uit de boordcomputer en geven een realistisch beeld van hoe zuinig of vervuilend een voertuig écht is in het dagelijkse verkeer. Het initiatief komt van Europa, met als doel de kloof te verkleinen tussen verbruik op papier en verbruik in de praktijk.

De vorige blogposts maakten duidelijk waarom deze nieuwe Europese maatregel er is, hoe hij technisch verloopt en wat er met de gegevens gebeurt. In deze laatste blog kijken we naar de vraag: wat heb jij als bestuurder daar nu eigenlijk aan?

Meer duidelijkheid, minder verrassingen

Voor veel consumenten zijn officiële verbruikscijfers vaak verwarrend of zelfs misleidend. Je koopt een wagen op basis van een beloofd gemiddeld verbruik, maar eens je ermee rijdt, ligt het werkelijke verbruik soms aanzienlijk hoger.

Een Europees rapport uit 2024 heeft dit duidelijk blootgelegd: “Uit de eerste gegevens van een steekproef van 600 000 auto’s blijkt dat het werkelijke brandstofverbruik en de CO2-emissies van diesel- en benzinevoertuigen op de weg ongeveer 20 % hoger liggen (bron)

Dankzij deze nieuwe metingen op de keuring zal er in de toekomst meer controle zijn op die cijfers. Producenten kunnen niet langer enkel rekenen op laboresultaten om hun voertuigen als ‘zuinig’ te presenteren. Zo krijg jij als consument meer transparantie én realistische informatie waarop je je aankoopbeslissing kan baseren.

Daarnaast kunnen ook vergelijkingswebsites, mobiliteitsapps en autowebshops deze praktijkdata in de toekomst gebruiken. Denk aan tools die niet alleen de aankoopprijs, maar ook het werkelijke verbruik en de daaraan gekoppelde kosten tonen. Dit biedt jou als bestuurder meer houvast bij het maken van een keuze die past bij je rijstijl én budget. Een bijvoorbeeld is deze vergelijkingstool van de Vlaamse overheid. Die zou op termijn perfect de gegevens die de autokeuring verzameld kunnen gebruiken.

Dankzij deze metingen krijg jij als consument in de toekomst meer transparantie over verbruikscijfers. Wagens die in praktijk veel meer verbruiken dan op papier, zullen sneller opvallen. Zo kan je als koper slimmere keuzes maken, en fabrikanten worden aangemoedigd om ook in werkelijkheid zuinige voertuigen te bouwen.

Betere beleidsmaatregelen

Voor beleidsmakers biedt deze dataverzameling een schat aan informatie. Als blijkt dat bepaalde autotypes of aandrijvingen systematisch meer uitstoten dan toegestaan, kan er bijgestuurd worden. Denk aan:

  • Nieuwe normen of bijstellingen van bestaande uitstootregels;
  • Herziening van accijnzen op brandstoffen of voertuigbelastingen;
  • Beloningssystemen voor constructeurs die structureel zuinigere voertuigen afleveren.

Maar ook lokaal kan het verschil maken. Gemeenten kunnen bijvoorbeeld hun lage-emissiezones beter afstemmen op basis van de reële uitstootcijfers van voertuigen. Dat maakt het beleid doelgerichter én maatschappelijk rechtvaardiger. Voor overheden betekent het dat ze beter zicht krijgen op welke wagens écht bijdragen aan milieuwinst. Daardoor kunnen subsidies of belastingvoordelen preciezer worden toegekend. Denk bijvoorbeeld aan lagere verkeersbelasting voor auto’s die in praktijk echt zuinig zijn – niet alleen in theorie.

Jij beslist mee

Wat deze maatregel bijzonder maakt, is dat hij niet verplicht is voor de bestuurder. Jij beslist op het moment van de keuring of je de gegevens van je voertuig laat uitlezen. Weigeren is geen probleem: je voertuig wordt gewoon gekeurd en het resultaat wordt niet beïnvloed.

Toch is het belangrijk om te weten dat jouw toestemming wel degelijk bijdraagt aan iets groters. Elke individuele bijdrage zorgt ervoor dat het geheel betrouwbaarder wordt. Hoe meer voertuigen meedoen, hoe vollediger het beeld van het werkelijke wagenpark, en hoe beter het beleid dat daarop volgt.

Kortom, je speelt als bestuurder een rol in het creëren van eerlijkere mobiliteit. En dat, zonder extra moeite of risico voor jezelf. Het mooie aan deze maatregel is dat je nog steeds zelf beslist. Wil je je gegevens niet delen? Dat mag. Maar als je wel toestemt, draag je bij aan een systeem dat eerlijker en transparanter wordt – voor iedereen. Je helpt mee aan een realistischer mobiliteitsbeleid, zonder dat je er moeite voor moet doen.

Samengevat: met één klik op “ja” geef je Europa de kans om betere regels te maken, en jezelf de kans om beter geïnformeerd op pad te gaan.

Similar Posts