Wat is de OBD-interface in je auto?

Sinds mei 2023 verzamelen de Belgische keuringsstations gegevens via de OBD-interface bij voertuigen die vanaf 1 januari 2021 voor het eerst zijn ingeschreven. Dit is door Europa beslist en dus daarom scannen de Belgische autokeuringen deze gegevens. Dit gebeurt enkel:

  • Bij personenwagens en lichte bedrijfswagens;
  • Als de eigenaar hier expliciet toestemming voor geeft.

De uitgelezen gegevens worden gebruikt om het reële brandstof- en elektriciteitsverbruik van een voertuig te vergelijken met de officiële cijfers die door fabrikanten zijn opgegeven bij de typegoedkeuring. Op die manier wil Europa beter inschatten of het opgegeven verbruik in de praktijk ook klopt. Indien nodig kunnen wet- en regelgeving bijgestuurd worden op basis van deze inzichten.

De gegevens volgen een vast traject: ze worden doorgestuurd naar GOCA Vlaanderen, vervolgens naar het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, en ten slotte naar het Europees Milieuagentschap (EEA). Dit alles gebeurt in overeenstemming met de GDPR-wetgeving: de gegevens zijn anoniem en kunnen niet tot jou als persoon herleid worden.

Wat is de OBD-interface precies?

De term OBD staat voor On-Board Diagnostics. Het is een systeem in je wagen dat voortdurend in de gaten houdt hoe verschillende onderdelen van het voertuig functioneren. Denk bijvoorbeeld aan de motor, de brandstoftoevoer, de uitlaatemissies of – bij elektrische voertuigen – het batterijbeheer. Als er een storing optreedt, registreert het systeem die automatisch.

De OBD-interface is de fysieke poort waarmee je garage of de autokeuring toegang krijgen tot de gegevens in de boordcomputer van de auto.

Meestal bevindt die poort zich onder het dashboard aan de bestuurderszijde. Door hier een uitleestoestel op aan te sluiten, kan men snel en eenvoudig informatie opvragen over het functioneren en gebruik van de wagen.

Hoe werkt het uitlezen van de OBD?

Een diagnoseapparaat wordt aangesloten op de OBD-poort. Via dit apparaat worden gegevens uit het geheugen van de boordcomputer uitgelezen. Dit gebeurt volledig automatisch. Het voertuig wordt niet aangepast of beïnvloed, en de procedure duurt meestal slechts een paar seconden.

Het apparaat leest enkel de beschikbare gegevens uit die de wagen zelf heeft opgeslagen. Er wordt dus niets actief gemeten tijdens het rijden of aangepast aan de instellingen van de wagen.

Welke gegevens kunnen er uit de OBD gehaald worden?

De OBD-interface kan heel wat gegevens aanleveren, zoals:

  • Totaal verbruikte brandstof (benzine, diesel, LPG);
  • Totaal verbruikte elektriciteit (bij elektrische voertuigen);
  • Totaal aantal afgelegde kilometers;
  • Eventuele foutcodes (bv. defecte sensoren);
  • Statusinformatie over systemen zoals de katalysator of het EGR-systeem.

Voor de Europese OBFCM-maatregel zijn vooral de verbruiks- en afstandsgegevens van belang. Die worden gebruikt om het werkelijke verbruik van voertuigen in kaart te brengen.

De OBD-interface is een slimme toegang tot de gegevens die jouw wagen elke rit verzamelt. Door deze info tijdens de keuring uit te lezen – mits jouw toestemming – krijgen beleidsmakers, fabrikanten en consumenten een beter zicht op het verschil tussen verbruik op papier en verbruik in werkelijkheid. En dat is een belangrijke stap richting transparanter en effectiever klimaatbeleid.

Similar Posts