camera technische controle van auto'sWe hebben op onze website wel wat publicaties die te maken hebben camera’s, webcams en het verkeer. In veel gevallen maken ze het leven van de chauffeur gemakkelijker. Autokeuringen monteren een camera aan de ingang van hun gebouw zodat je snel weet hoelang je zal moet wachten. Voorbeelden daarvan zijn webcam op de keuring van Tienen, de camera op de autokeuring van Kontich of de online camera op de schouwing van Londerzeel. Dit is ongetwijfeld een meerwaarde voor wie zijn bezoek aan de schouwing vooraf wil plannen. Het is dus niet te verwonderen dat je dit type van camera overal aantreft, van Deurne tot Zemst.

Chauffeurs en eigenaars van voertuigen zijn zonder meer positief over dit soort van online webcamera. Ook andere types visuele toestellen kunnen de op de goedkeuring rekenen van de weggebruikers. We denken aan camera’s die ervoor zorgen dat je vlotter kan parkeren of dat je de nodige bewijslast kan verzamelen bij een ongeval. We hebben het dan respectievelijk over achteruitrijcamera’s en dashcams. Toch zijn niet alle camera’s in het verkeer even geliefd. De minst populaire van allemaal? De camera’s die langs de weg worden geplaatst om onze snelheid te controleren. Net zoals controlecamera’s voor verkeer op sluipwegen zijn veel bestuurders ze liever kwijt dan rijk.

Soorten camera’s

  • Een snelheidscamera meet de snelheid die we rijden. Gaan we over de toegestane limiet dan worden we ‘geflitst’. De meest courante vorm hierbij is de alom gekende flitspaal. Er is geen twijfel dat ook jij die regelmatig tegenkomt. Er staan er in België namelijk meer dan 2000. Vele flitscamera’s staan vast opgesteld op een paal maar de politie zet ook mobiele toestellen in.
  • Een andere vorm van meting gebeurt door de trajectcontrole. Er wordt hier gewerkt met twee camera’s. De ene staat aan het begin van het traject, de andere aan het einde. De software registreert op welk moment je aan de beide camera’s bent gepasseerd. Een eenvoudige berekening toont de gemiddelde snelheid die je op het traject hebt gereden. Lag je snelheid te hoog dan krijg je hiervoor een bekeuring. De klassieke flits van de camera komt hier niet mee aan te pas.
  • Aan verkeerslichten zie je regelmatig een camera staan die er op toe ziet of je niet door het rood rijdt. Wist je dat deze camera ook voor een stuk als een snelheidscamera wordt gebruikt? Zolang je door het groen rijdt gebeurt er niets. Rijd je door het rode stoplicht dan zal deze camera wel degelijk een snelheidsmeting uitvoeren. Rijd je door het rood én bovendien te snel dan mag je je aan een bekeuring voor twee overtredingen verwachten.

Niet geliefd  maar wel noodzakelijk

Ze zijn niet de meest geliefde vorm van camera of webcam die we aantreffen in het verkeer. Tegenwoordig worden ze zelfs ingezet om de te controleren of je je parkeerticket hebt betaald. Maar ze zijn er wel en ze kunnen je veel geld kosten. Goed op je snelheid letten is dus de boodschap. Je maakt er het verkeer ook veiliger mee. Opnieuw dus een voorbeeld van hoe camera’s een belangrijke invloed uitoefenen op ons gedrag op de openbare weg. Veel minder geliefd uiteraard dan de webcams die we op de technische controle of autokeuring aantreffen maar zonder meer nuttig en noodzakelijk.