checklist autokeuring voertuigKan je geld besparen op de jaarlijkse autokeuring? Zeker wel. Als je onderstaande tips en checklist in acht neemt kom je goedkoper door de keuring. Vergis je niet. De kostprijs voor  de keuring van een auto is in alle stations in België gelijk. Er zijn door de vakvereniging GOCA tarieven vastgelegd waar elke autokeuring zich moet aan houden. Wat dat betreft maakt het geen verschil. Toch zijn er nog heel wat zaken waar je kan op letten. Indirect kan je daarmee heel wat besparen. Dat is beter voor je portemonnee én doet er een flinke tijdswinst mee. We lijsten in dit artikel graag een aantal nuttige tips op. Doe er je voordeel mee!

De beste voorbereiding voor de autokeuring

Je kan je jaarlijkse bezoek aan de autokeuring op verschillende manieren voorbereiden.

  • Je gaat eerst naar de garage en laat je wagen nakijken. De garagist doet een volledige check-up van je wagen en voert de nodige herstellingen uit. Op die manier komt je normaal gezien de keuring wel door. Echter, de factuur van de garagist kan oplopen. Hoger dan wanneer je onderstaande tips in acht neemt.
  • Je kan gewoon zonder voorbereiding naar de autokeuring rijden. Je wacht gewoon af wat het resultaat van de keuring is. Nadien laat je dan de herstellingen uitvoeren. Nadeel is dat je dan een herkeuring riskeert. Die herkeuring brengt dan weer extra kosten en tijdverlies mee.
  • De tussenvorm tussen de twee bovenstaande strategieën is wellicht de meest interessante. Interessant omdat je er geld en tijd mee bespaart.  Je controleer gewoon zelf je voertuig. Dat duurt maar tien minuten en je hoeft daarvoor technisch niet onderlegd te zijn. Lees dus vooral verder.

7+1 gouden tips voor de keuring: checklist

TIP 1 – Checklist voor  je banden voor je naar de keuring gaat

autokeuring banden checklistBanden zijn het contact tussen de wagen en de baan. Het is dan ook evident dat de staat van de banden zeer belangrijk is voor de veiligheid. De autokeuring hecht terecht veel belang aan een goede staat van de banden. In België rijden heel wat chauffeurs op slechte banden. Dit bleek al uit een onderzoek uit 2014 van vakvereniging traxio. Er is weinig reden om aan te nemen waarom dit nu merkelijk beter zou zijn. Wist je dat de slechte staat van de banden de voornaamste reden is waarom auto’s worden afgekeurd op de autokeuring? We besteden hier in dit artikel dan ook de nodige aandacht aan.

Besparingstips: controleer regelmatig zelf de staat van je banden. Doe dit ruim voor je je voertuig bij de keuring moet aanbieden. Zo vermijdt je een herkeuring voor slechte banden. Bovendien heb je dan tijd om uit te kijken waar je je nieuwe banden laat leggen. Je kan promoties en acties afwachten van bandencentrales of eventueel online banden kopen. Krijg je rood op de keuring voor je banden? Dan moet je snel naar de bandencentrale. Je hebt niet de tijd om uit te kijken naar de beste deals. En je betaalt er nog eens een herkeuring van je banden bovenop.

Checklist voor je autobanden in 7 stappen

Je wil niet afgekeurd worden voor je banden? Bied je wagen dan aan de keuring aan met banden in goede staat. Ze moeten ook worden opgepompt tot de juiste druk. De correcte druk staat in de handleiding van het voertuig .

  1. Heb je de juiste banden op de auto? Veel chauffeurs leggen verkeerde banden. Dit betekent dat ze niet van het juiste type of de juiste maat zijn. De inspecteur van de keuring zal nakijken of de band in overeenstemming is met het gelijkvormigheidsattest.
  2. Kijk zeker de profieldiepte na. De profieldiepte moet ten minste 1,6 mm bedragen. Dit is ongeveer de helft van de gouden rand van een muntstuk van 1 Euro. Het is voor de veiligheid echter beter om een dikte van 2-3 millimeter te hebben.
  3. Draai het stuurwiel volledig naar links of rechts om de voorbanden extra goed te kunnen nakijken.
  4. Het loopvlak is het deel van de band dat contact maakt met de weg. Is dit in goede staat? Voorwerpen zoals spijkers of schroeven zijn uit den boze. Kleine steentjes die het profiel zitten kan je gemakkelijk zelf verwijderen.
  5. Controleer het loopvlak van de band ook op ongelijkmatige slijtage.
  6. Ook het zijvlak van de banden moet in goede conditie zijn. Banden mogen geen scheuren, bulten of inkepingen bevatten.
  7. Je hebt een ruimtebesparende reserveband op een van je wielen gemonteerd na een lekke band? Vervang deze dan door een standaardwiel en -band voor je naar de keuring gaat.

Besparingstip! Deze checklist overlopen geeft je nog meer indirecte voordelen. De brandstofrekening en uitstoot verminderen, de levensduur van je banden wordt verlengd en je voertuig ligt veilig en goed op de weg. Het gaat dus om veel meer dan door de autokeuring geraken met je auto. Het gaat om veiligheid, milieu en je bespaart er brandstof mee. Bovendien gaan je banden langer mee. Dat is ook een mooie besparing in de portemonnee!


TIP 2 – Checklist boorddocumenten

Checklist papieren auto Check voor je naar de keuring gaat of alle papierwerk aanwezig is. Je moet op de autokeuring minimum volgende documenten tonen: het gelijkvormigheidattest (Certificate Of Conformity), het correcte deel van het inschrijvingsbewijs, meest recente keuringsbewijs en het eventuele verzekeringsattest.

De uitnodiging die je van autokeuring hebt ontvangen hoef je niet mee te brengen.


TIP 3 – Checklist verlichting

autokeuring lichten checklistEen klassieker op de autokeuring. Een licht dan niet werkt. Stom natuurlijk om daarvoor te worden afgekeurd. De verlichting van je auto kan je tenslotte gemakkelijk zelf nakijken. Om daarna een lampje te vervangen hoef je echt geen handige Harry of gediplomeerd technicus te zijn. In de handleiding van je voertuig staat duidelijk omschreven hoe je dit aanpakt. Natuurlijk niet vergeten om alle lichten na te kijken. Op de autokeuring worden ze tenslotte ook allemaal aan een inspectie onderworpen. Kruislichten, hoofdlichten, knipperlichten, mistlicht, achteruitrijlicht, remlichten, lichten achteraan. Vandaar deze checklist:

  1. Reinig al je lichten zodat ze niet bedekt worden door bijvoorbeeld modder of stof
  2. Laat een tweede persoon rond je wagen lopen terwijl je de verschillende lichten voor- en achteraan probeert.
  3. Check daarbij ook of de lichten die in paar staan dezelfde lichtsterkte geven. Is dit niet geval dan is er daar alvast een probleem met minstens 1  van de lampen.
  4. Is er een lampje dat het niet meer doet? Kijk dan in de handleiding van je auto hoe je dat kan vervangen.
  5. De lampjes kan je gemakkelijk vinden in winkels die autotoebehoren verkopen. Ook benzinestations hebben vaak dergelijk lichtjes. Je kan ze ook gewoon online kopen.

Besparingstips. Natuurlijk kan je de controle van de verlichting overlaten aan je garagist. Een lampje laten vervangen in de garage zal je meer kosten dan wanneer je het zelf doet. Bij de meeste wagens is het echt niet moeilijk om hiermee zelf aan de slag te gaan.


TIP 4 – Check de ruitenwissers  & ruitensproeier vloeistof

Check ruitenwissers ruitensproeier vloeistofOok de werking van de ruitenwissers en de ruitensproeier wordt bekeken. Vul vooraf de ruitensproeier vloeistof bij en test of de gaatjes van de sproeier niet verstopt zijn. Maak deze zo nodig vrij. Kijk ook of de waterstraal op de voorruit terecht komt en niet ernaast gaat of over het dak spuit.

Zorgen de ruitenwissers nog voor voldoende afvoer van het water? Zo niet zijn deze aan vervanging toe. Doe dit vooraleer je je auto bij de keuring aanbiedt.


TIP 5 – Vermijd kosten voor een laattijdige keuring

laattijdige autokeuringDe autokeuring geeft de eigenaars van voertuigen een ruime marge om naar de keuring te gaan. Je kan je voertuig al twee maanden voor de vervaldatum van het groene keuringsbewijs aanbieden. Op die manier moet het voor iedereen mogelijk zijn om tijdig zijn of haar wagen te laten keuren. De stations van de autokeuring hebben bovendien zeer ruime openingsuren. In de praktijk is dit vaak alle weekdagen van 7 tot 17 uur. Er zijn dan ook niet echt veel redenen om laattijdig met je voertuig naar de keuring te gaan. Te meer daar de diensten van de schouwing nog voorzien in een aantal extra faciliteiten zoals camera’s en keuringen op afspraak.

Waarom niet te lang wachten om je auto te keuren?

  • Rondrijden met een niet gekeurde auto is bepaald geen goed idee. Bij een ongeval in fout bestaat de mogelijkheid dat de verzekering moeilijk gaat doen. De vraag in dit geval is dan wel of er een verband is tussen het ongeval en het feit dat de wagen niet gekeurd was.
  • Laattijdig naar de autokeuring gaan brengt ook extra kosten met zich mee. Hoe langer het groene keuringsbewijs is vervallen hoe hoger de toeslag voor een te late keuring.
  • Je riskeert zeker een bekeuring als je bij een controle door de politie geen groen keuringsbewijs kan voorleggen.

Wast kost het als je te laat bent op de keuring? Dat kan je nakijken op de de pagina met de tarieven van de keuring.


Tip 6 – Zorg voor een proper en leeg voertuig

checklist voertuit proper en leegDe inspecteur van de keuring moet heel wat zaken aan een visuele controle onderwerpen. Als je wagen onder een dikke laag vuil of modder zit is dit uiteraard niet zo evident. Je auto moet niet blinken als een showroom model. Hij moet wel proper zijn. De nummerplaat moet leesbaar zijn net zoals het chassisnummer. Schade aan koetswerk en aan de onderzijde moeten zichtbaar zijn. De verlichting moet gemakkelijk getest kunnen worden.

Je auto moet ook leeg zijn om de test van de remmen en vering correct te kunnen uitvoeren. Een nette en propere wagen moet dus zeker ook op je checklist staan.


Tip 7 – Checklist remmen en vering

checklist remmen vering ophangingJe remmen en schokdempers zijn twee belangrijke controlepunten. Ze dragen in grote mate bij tot de veiligheid van jezelf én de andere weggebruikers. Het is dan ook vanzelfsprekend dat ze op de autokeuring met de nodige aandacht worden bekeken. De keuring kan een zeer nauwkeurige meting uitvoeren van de staat van remmen en vering. Ze beschikken daarvoor over gespecialiseerde apparatuur. Zelf kan je deze twee zaken niet met dezelfde precisie nakijken. Wel bestaan er enkele eenvoudige tests die toch al een eerste indicatie kunnen geven van de staat van deze elementen. Checklist remmen en vering:

  • Controleer of je auto rechtdoor blijft rijden tijdens het remmen. Zoek een recht stuk weg met weinig of geen verkeer. Ga dan redelijk hard remmen, daarbij houd je je stuur slechts lichtjes vast. Als je remmen niet volledig in orde zijn zal je auto de neiging hebben om naar links of naar rechts te gaan.
  • Je kan zelf ook eens de remschijven en -blokjes inspecteren en nakijken of deze nog dik genoeg zijn. Zijn er blauwachtige verkleuringen te zien op de remschijven? Dat zou kunnen wijzen op een probleem met een remcilinder.
  • Om de vering te controleren ga je op een hoek van je auto zitten, boven de band. Ofwel kan je de auto hard naar beneden duwen, opnieuw boven de band. Als de vering in goede staat is zal die snel terugkeren naar zijn oorspronkelijke toestand. Blijft de wagen ‘springen’ mag is er iets niet in orde met de vering.

    Tip 7+1 – let op de details

    extra tips checklistNaast de grote zaken zoals banden en verlichting zijn er nog wat detailzaken die je best eens bekijkt. Heb je een brandblusser en EHBO kit in je voertuig? Is de datum daarvan nog goed? Zorg er ook voor dat het oliepeil en het water voor de ruitensproeier op het correcte niveau staan.