Europa werkt hard aan een verbetering van de verkeersveiligheid. Een hele tijd geleden werd daarom aan de Europese landen gevraagd om maatregelen te nemen om ook de veiligheid van motorrijders in het verkeer te verhogen. Op welke manier een land dit aanpakte mocht het zelf kiezen. Een aantal landen, waaronder België en Frankrijk, hebben nagelaten om gepaste maatregelen te nemen. Daarom heeft Europa op een bepaald moment beslist dat deze landen de verplichting hebben om een motorkeuring in te voeren. Hieronder vind je alvast heel wat info over deze motorkeuring die vanaf 2023 in voege is.
Werkwijze van de motorkeuring in België
Hieronder vind je een beknopt overzicht van de belangrijkste zaken die je moet weten over de keuring van motoren in België:
Moet elke motorfiets naar de keuring?
Niet elke motorfiets moet je bij verkoop of na een ongeval aanbieden bij de keuring. De DIV spreekt van een motorfiets als deze is voorzien van een motor van meer dan 50 cc. Toch geldt de verplichte motorfietskeuring niet de lichtere motoren. Meer uitleg in detail vind je op onze pagina: welke motorfietsen laten keuren?
Kostprijs keuring motorfiets
Voor de keuring van een motor betaal je 48,10 euro. Dit een vastgestelde prijs die in alle keuringscentra gelijk is. Houd er wel rekening mee dat je niet in alle centra terecht kan om je motorfiets te laten keuren.
Is de motor keuring een jaarlijkse keuring?
In tegenstelling tot een personenwagen moet je met een motor niet periodiek naar de keuring gaan. Het is enkel nodig om je motor te laten keuren na een ongeval of wanneer je deze wil verkopen.
Wat wordt er nagekeken op de motorkeuring?
Een motor wordt gekeurd op verschillende aspecten. Er wordt in de eerste plaats nagekeken of de motor veilig is voor de berijder en de andere weggebruikers. Daarnaast zal de inspecteur van de technische controle ook kijken of de motor in orde is qua emissienormen en zal hij nagaan of de motor niet teveel geluidsoverlast veroorzaakt.
De keuring zal dus de motorfiets technisch nakijken. Ze gaan kijken of het remsysteem in orde is, of de stuurinrichting, ophanging en chassis OK zijn en of alle nodige lichten en reflectoren werken en aanwezig zijn. De uitstoot van de motor wordt gemeten en wordt ook gecheckt of de motor niet te veel lawaai maakt. Dit laatste gebeurt aan de hand van een auditieve beoordeling.
Moet je een afspraak maken voor een motorkeuring?
Om een motor te laten keuren na ongeval of bij verkoop moet je altijd een afspraak maken met de technische controle. Je vindt op onze website de contactgegevens van alle centra die een motorkeuring kunnen uitvoeren.
Waar kan je je motor laten keuren?
De motorkeuringen zijn verspreid over heel België. Let op, je kan niet bij elke autokeuring je motor aanbieden voor de nieuwe motorkeuring. Wel is er zeker een keuringsstation in de ruime regio rond je woonplaats. Zo kan je bijvoorbeeld niet in Oostende terecht om je moto te laten keuren, maar wel in de autokeuring van Brugge. Je vindt alle centra waar je met met je motor terecht kan op onze website.
- Motorkeuringen in Antwerpen
- Motorkeuringen in Limburg
- Motorkeuringen in Oost-Vlaanderen
- Motorkeuringen in West-Vlaanderen
- Motorkeuringen in Vlaams-Brabant
Organisatie van de motorkeuring in België
Europa heeft Belgïe verplicht om een motorkeuring te organiseren. Landen kunnen wel nog zelf beslissen hoe ze deze controle in de praktijk uitwerken. Dit is vergelijkbaar met de autokeuring. Ook dit is een verplichting van Europa. Toch is een land vrij om de technische controle van voertuigen op zijn eigen manier te organiseren.
In Nederland ga je bijvoorbeeld gewoon bij een garagist die een erkende keuringsmeester in dienst heeft. Daar kunnen ze een wagen technisch nakijken en meteen de nodige herstellingen uitvoeren. In België is het systeem helemaal anders. Daar zijn er een aantal bedrijven die een exclusief recht hebben om de auto keuring te organiseren.
Voordeel daarvan is dat de keuring in België overal evenveel kost. In Nederland of Frankrijk lopen de prijzen sterk uiteen. Ze zijn afhankelijk van het keuringsstation waar je gaat. Probleem is natuurlijk dat deze keuringsstations meteen ook zelf de herstelling uitvoeren. Klanten worden gelokt met een zeer goedkoop tarief voor de keuring maar worden nadien door de garage afdeling van hetzelfde bedrijf serieus op kosten gejaagd.
Ook in België gaan er trouwens stemmen op om over te gaan tot een ander systeem. Open-Vld wil de keuringen in België ook laten uitvoeren door garagisten. Een eerste aanzet, maar het ziet er niet uit dat het systeem in de eerste jaren zal veranderen.
Wie mag er je motorfiets keuren?
Net zoals bij de autokeuring wordt de nieuwe motorkeuring vanaf 2023 uitgevoerd door de bedrijven die in België erkend zijn. Geen garagisten of herstellers van motoren maar de firma’s die nu ook de autokeuring uitvoeren.
In de praktijk betekent dit dat je voor een keuring van een motor terecht kan in de klassieke centra van de autokeuring. Er wordt geschat dat er per jaar zo’n 30.000 motorkeuringen zullen worden uitgevoerd. Dit is een eerder beperkt cijfer, en daarom is het niet mogelijk om overal je motor aan te bieden voor een keuring. Een groot deel van de keuringscentra biedt ook een motorkeuring aan. Je vindt een overzicht van deze centra op onze website. In een eerste opstartfase, begin 2023 zijn er al een aantal keuringen die van start gaan met de keuring van motorfietsen. Het is de bedoeling dat er in het voorjaar nog een aantal keuringscentra bijkomen.