De beste voorbereiding voor de autokeuring
Je kan je jaarlijkse bezoek aan de autokeuring op verschillende manieren voorbereiden.
- Je gaat eerst naar de garage en laat je wagen nakijken. De garagist doet een volledige check-up van je wagen en voert de nodige herstellingen uit. Op die manier komt je normaal gezien de keuring wel door. Echter, de factuur van de garagist kan oplopen. Hoger dan wanneer je onderstaande tips in acht neemt.
- Je kan gewoon zonder voorbereiding naar de autokeuring rijden. Je wacht gewoon af wat het resultaat van de keuring is. Nadien laat je dan de herstellingen uitvoeren. Nadeel is dat je dan een herkeuring riskeert. Die herkeuring brengt dan weer extra kosten en tijdverlies mee.
- De tussenvorm tussen de twee bovenstaande strategieën is wellicht de meest interessante. Interessant omdat je er geld en tijd mee bespaart. Je controleer gewoon zelf je voertuig. Dat duurt maar tien minuten en je hoeft daarvoor technisch niet onderlegd te zijn. Lees dus vooral verder.
7+1 gouden tips voor de keuring: checklist
TIP 1 – Checklist voor je banden voor je naar de keuring gaat
Besparingstips: controleer regelmatig zelf de staat van je banden. Doe dit ruim voor je je voertuig bij de keuring moet aanbieden. Zo vermijdt je een herkeuring voor slechte banden. Bovendien heb je dan tijd om uit te kijken waar je je nieuwe banden laat leggen. Je kan promoties en acties afwachten van bandencentrales of eventueel online banden kopen. Krijg je rood op de keuring voor je banden? Dan moet je snel naar de bandencentrale. Je hebt niet de tijd om uit te kijken naar de beste deals. En je betaalt er nog eens een herkeuring van je banden bovenop.
Checklist voor je autobanden in 7 stappen
- Heb je de juiste banden op de auto? Veel chauffeurs leggen verkeerde banden. Dit betekent dat ze niet van het juiste type of de juiste maat zijn. De inspecteur van de keuring zal nakijken of de band in overeenstemming is met het gelijkvormigheidsattest.
- Kijk zeker de profieldiepte na. De profieldiepte moet ten minste 1,6 mm bedragen. Dit is ongeveer de helft van de gouden rand van een muntstuk van 1 Euro. Het is voor de veiligheid echter beter om een dikte van 2-3 millimeter te hebben.
- Draai het stuurwiel volledig naar links of rechts om de voorbanden extra goed te kunnen nakijken.
- Het loopvlak is het deel van de band dat contact maakt met de weg. Is dit in goede staat? Voorwerpen zoals spijkers of schroeven zijn uit den boze. Kleine steentjes die het profiel zitten kan je gemakkelijk zelf verwijderen.
- Controleer het loopvlak van de band ook op ongelijkmatige slijtage.
- Ook het zijvlak van de banden moet in goede conditie zijn. Banden mogen geen scheuren, bulten of inkepingen bevatten.
- Je hebt een ruimtebesparende reserveband op een van je wielen gemonteerd na een lekke band? Vervang deze dan door een standaardwiel en -band voor je naar de keuring gaat.
Besparingstip! Deze checklist overlopen geeft je nog meer indirecte voordelen. De brandstofrekening en uitstoot verminderen, de levensduur van je banden wordt verlengd en je voertuig ligt veilig en goed op de weg. Het gaat dus om veel meer dan door de autokeuring geraken met je auto. Het gaat om veiligheid, milieu en je bespaart er brandstof mee. Bovendien gaan je banden langer mee. Dat is ook een mooie besparing in de portemonnee!
TIP 2 – Checklist boorddocumenten
De uitnodiging die je van autokeuring hebt ontvangen hoef je niet mee te brengen.
TIP 3 – Checklist verlichting
- Reinig al je lichten zodat ze niet bedekt worden door bijvoorbeeld modder of stof
- Laat een tweede persoon rond je wagen lopen terwijl je de verschillende lichten voor- en achteraan probeert.
- Check daarbij ook of de lichten die in paar staan dezelfde lichtsterkte geven. Is dit niet geval dan is er daar alvast een probleem met minstens 1 van de lampen.
- Is er een lampje dat het niet meer doet? Kijk dan in de handleiding van je auto hoe je dat kan vervangen.
- De lampjes kan je gemakkelijk vinden in winkels die autotoebehoren verkopen. Ook benzinestations hebben vaak dergelijk lichtjes. Je kan ze ook gewoon online kopen.
Besparingstips. Natuurlijk kan je de controle van de verlichting overlaten aan je garagist. Een lampje laten vervangen in de garage zal je meer kosten dan wanneer je het zelf doet. Bij de meeste wagens is het echt niet moeilijk om hiermee zelf aan de slag te gaan.
TIP 4 – Check de ruitenwissers & ruitensproeier vloeistof
Zorgen de ruitenwissers nog voor voldoende afvoer van het water? Zo niet zijn deze aan vervanging toe. Doe dit vooraleer je je auto bij de keuring aanbiedt.
TIP 5 – Vermijd kosten voor een laattijdige keuring
Waarom niet te lang wachten om je auto te keuren?
- Rondrijden met een niet gekeurde auto is bepaald geen goed idee. Bij een ongeval in fout bestaat de mogelijkheid dat de verzekering moeilijk gaat doen. De vraag in dit geval is dan wel of er een verband is tussen het ongeval en het feit dat de wagen niet gekeurd was.
- Laattijdig naar de autokeuring gaan brengt ook extra kosten met zich mee. Hoe langer het groene keuringsbewijs is vervallen hoe hoger de toeslag voor een te late keuring.
- Je riskeert zeker een bekeuring als je bij een controle door de politie geen groen keuringsbewijs kan voorleggen.
Wast kost het als je te laat bent op de keuring? Dat kan je nakijken op de de pagina met de tarieven van de keuring.
Tip 6 – Zorg voor een proper en leeg voertuig
Je auto moet ook leeg zijn om de test van de remmen en vering correct te kunnen uitvoeren. Een nette en propere wagen moet dus zeker ook op je checklist staan.
Tip 7 – Checklist remmen en vering
- Controleer of je auto rechtdoor blijft rijden tijdens het remmen. Zoek een recht stuk weg met weinig of geen verkeer. Ga dan redelijk hard remmen, daarbij houd je je stuur slechts lichtjes vast. Als je remmen niet volledig in orde zijn zal je auto de neiging hebben om naar links of naar rechts te gaan.
- Je kan zelf ook eens de remschijven en -blokjes inspecteren en nakijken of deze nog dik genoeg zijn. Zijn er blauwachtige verkleuringen te zien op de remschijven? Dat zou kunnen wijzen op een probleem met een remcilinder.
- Om de vering te controleren ga je op een hoek van je auto zitten, boven de band. Ofwel kan je de auto hard naar beneden duwen, opnieuw boven de band. Als de vering in goede staat is zal die snel terugkeren naar zijn oorspronkelijke toestand. Blijft de wagen ‘springen’ mag is er iets niet in orde met de vering.
Tip 7+1 – let op de details
Naast de grote zaken zoals banden en verlichting zijn er nog wat detailzaken die je best eens bekijkt. Heb je een brandblusser en EHBO kit in je voertuig? Is de datum daarvan nog goed? Zorg er ook voor dat het oliepeil en het water voor de ruitensproeier op het correcte niveau staan.