Wil je een auto aanbieden in een autokeuring die gelegen is in het Brussels hoofdstedelijk gewest, zoals Haren, Anderlecht, Schaarbeek of Vorst? Houdt er dan rekening mee dat er in Brussel vanaf 1 oktober 2018 een lage emissiezone (LEZ) geldt. Eigenlijk is deze lage emissiezone al ingegaan op 1 januari van dit jaar. Tot voor kort werd er eigenlijk gewerkt met een overgangsperiode. Deze overgangsperiode heeft gelopen van begin 2018 tot 1 oktober. Wie met een voertuig reed, dat eigenlijk niet was toegelaten in de lage emissie,  werd hiervan verwittigd. Daarnaast kregen heel wat Brusselse eigenaars van een dergelijke auto een brief in de bus. Het gaat over 3000-tal mensen. Die bewustmakingsperiode is nu dus duidelijk voorbij. De lage emissiezone in Brussel gaat daarmee in de praktijk van start.

Welke motoren?

Wie nu nog met een oude diesel met Euronorm 0 of 1 Brussel binnenrijdt mag zich verwachten aan een boete van 350 euro. Vanaf 2019 komen daar ook de diesels bij met Euronorm2 en benzinemotoren met norm 0 en 1.

Camera’s in Brussel

Het is natuurlijk onbegonnen werk om individueel elke wagen te gaan controleren die Brussel binnenrijdt. Daarom heeft de overheid op verschillende plaatsen intelligente camera’s opgesteld. Op dit moment staan er 184 camera’s op Brussels grondgebied. Er komen er nog een veertigtal extra bij. Opnieuw een bewijs trouwens dat camera’s niet meer weg te denken zijn in het dagelijkse verkeer. Vandaar dat ook meer en meer keuringsartsen investeren in een camera. Niet om inbreuken vast te stellen uiteraard maar wel om chauffeurs de kans te geven om online de wachtrij te bekijken via de webcam van het keuringsstation.