In België wordt de technische controle of autokeuring in de praktijk uitgevoerd voor een aantal onafhankelijke bedrijven. Deze voeren alle technische controles uit, van een basiskeuring tot een keuring voor verkoop. We kijken in dit artikel even over het muurtje bij onze noorderburen. En vooral, we stellen ons de vraag:”Kost deze dienst in Nederland meer of minder?”
In Nederland wordt de technische controle uitgevoerd door verschillende instanties. Om de keuring te mogen uitvoeren is het belangrijk dat het keuringscentrum daarvoor over een vergunning beschikt. Deze vergunning wordt uitgereikt door de rijksdienst voor het wegverkeer. De technische controle in Nederland kan dan ook worden uitgevoerd bij garagisten met een vergunning, organisaties die over deze vergunning beschikken en bij de rijksdienst voor het wegverkeer zelf.
Er worden ook in Nederland heel wat zaken nagekeken op de keuring. Dit kan ingedeeld worden in verschillende aspecten. Deze zaken zijn vergelijkbaar met de schouwing in België. Het inspecteren van de voertuigen is immers onderhevig aan een een reeks gemeenschappelijke Europese richtlijnen.
- In eerste instantie wordt nagegaan of de wagen veilig is voor het verkeer. Alle elementen die hierbij een rol spelen worden nagecheckt. We denken dan onder meer aan de staat van de remmen, schokdempers of banden.
- Daarnaast wordt er ook gekeken of het voertuig voldoet aan de milieurichtlijnen. Hierbij wordt gekeken of de uitlaatgassen van het voertuig de normen niet overschrijden. Dit is verschillend voor diesel, of benzinemotoren. In het eerste geval wordt gekeken hoeveel roet de auto uitstoot. Bij een benzinemotor wordt nagekeken of de uitstoot van uitlaatgassen de werkelijke percentages niet overschrijdt.
- Daarnaast wordt ook nagekeken of het chassisnummer van het voertuig klopt en wordt de kilometerstand genoteerd.
Prijzen van de keuring
In België betaal je in elke keuring station dezelfde prijs. Er zijn immers tarieven voor de autokeuring vastgelegd die bepalen wat een keuring kost. Deze gelden voor alle keuringsstations. In Nederland is dit niet het geval. Het zijn vaak garagisten die deze periodieke keuring uitvoeren. Veel bestuurders combineren de technische keuring dan ook met het onderhoud van hun wagen. Garagisten brengen dan voor het uitvoeren van de keuring geen kosten in rekening. Ga je bij een garagist langs om enkel en alleen een technische controle te laten uitvoeren? Dan wordt een bedrag tussen de 15 en 50 euro in rekening gebracht. Garagisten beslissen daar vrij over. Voor het uitvoeren van een roetmeting bij dieselmotoren wordt meestal een supplement gevraagd.
Als de wagen zonder problemen door de technische controle is geraakt ontvang je een positief keuringsrapport. Net zoals in België staan er ook een aantal zaken vermeld die nauwlettend in het oog dienen gehouden te worden. Dit betekent dat de wagen op dit moment niet afgekeurd wordt omwille van deze zaken maar dat ze in de toekomst wel problemen zouden kunnen geven. Wie een negatief keuringsrapport krijgt is verplicht om zijn wagen opnieuw aan te bieden nadat de nodige reparaties zijn uitgevoerd.