Als je het treksysteem op je wagen laat monteren zal je sowieso een keuring trekhaak moeten laten uitvoeren. Wanneer je juist naar de autokeuring moet en wat er wordt gecontroleerd zal afhangen van wat de bedoeling is. Een keuring voor een trekhaak met een trekvermogen tot 750 kg verschilt van een trekhaak keuring voor systemen die meer dan 750 kg mogen meetrekken.
Is een keuring trekhaak verplicht?
De diensten van de autokeuring hebben de taak om na te gaan of voertuigen veilig zijn voor bestuurder, inzittenden en andere weggebruikers. Een trekhaak die niet goed gemonteerd is kan uiteraard voor heel wat problemen zorgen. Een aanhangwagen of caravan die tijdens het rijden losschiet zorgt al snel voor levensgevaarlijke toestanden.
De keuring van een trekhaak is altijd verplicht in België. Van zodra je een trekhaak op je voertuig laat monteren moet je er zo snel mogelijk mee naar de autokeuring gaan. Dat geldt ook voor een trekhaak op een nieuwe auto of op een auto die nog geen vier jaar oud is. Er is wel een verschil in de manier van keuren tussen trekhaken tot 750 kg en trekhaken voor meer dan 750 kg.
Waarvoor je de trekhaak gebruikt heeft geen belang. Ook als je van plan bent om maar een klein aanhangwagentje mee te trekken of een fietsdrager achteraan op de trekhaak te plaatsen moet je meteen je wagen aanbieden voor een keuring trekhaak.
Hoe wordt de trekhaak gecontroleerd?
We spreken in de volksmond van een keuring trekhaak. De term is niet helemaal juist omdat er meer wordt gecontroleerd dan alleen de trekhaak zelf. Het gaat om een keuring van het volledige koppelingssysteem of treksysteem.
Als de keuring van het koppelingssysteem geslaagd is ontvang je een groen keuringsbewijs. Dit document zal aangeven dat je voertuig inderdaad uitgerust is met een correct gemonteerde trekhaak. Ook hier wordt een onderscheid gemaakt tussen een trekhaak voor aanhangwagen tot 750 kg en trekhaken voor aanhangwagens met een MTM van meer dan 750 kg. De prijzen voor de verschillende keuringen vind je op de tariefpagina.