Naar een tweejaarlijkse autokeuring in het VK?

De autokeuring is een Europese verplichting. Landen zijn vrij om zelf in te vullen op welke manier ze deze keuring aanpakken. Wel zijn er een aantal richtlijnen uitgevaardigd door Europa hoe een autokeuring er moet uitzien. Daarbinnen kan elk land zelf kiezen hoe hij concreet de autokeuring aanpakt.

In België zijn er bijvoorbeeld een aantal gespecialiseerde bedrijven die van de overheid toestemming hebben gekregen om de autokeuring te organiseren. In andere landen zoals bijvoorbeeld Nederland, Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk wordt de keuring uitgevoerd door garages. Ook in Vlaanderen zijn er nieuwe maatregelen: in 2024 wordt het nieuwe systeem gelanceerd waarbij je met een wagen met minder dan 160.000 km maar één keer in de twee jaar naar de schouwing moet.

Uiteraard kan je niet zomaar in elke garage terecht. Het gaat om garagisten die een vergunning hebben gekregen om autokeuringen te mogen uitvoeren. In Nederlands betekent dit bijvoorbeeld dat zij een keuringsmeester in dienst moeten hebben. Dit is een persoon die een specifieke opleiding heeft genoten om de technische keuring ter plaatse in de garage te kunnen uitvoeren.

Strengere autokeuring in het VK

Landen hebben altijd het recht om strenger te zijn dan de Europese voorschriften. Als we kijken naar het Verenigd Koninkrijk dan zien we daar duidelijk strengere maatregelen. Het is namelijk zo dat auto’s daar al na 3 jaar naar de autokeuring moeten. Daarna moeten ze jaarlijks naar de keuring gaan.

Ter vergelijking: in België hebben we een systeem waarbij je pas na 4 jaar voor de eerste keer naar de keuring moet. Daarna is dit jaarlijks. Voldoe je echter aan bepaalde voorwaarden dan heb je recht op een bonusregeling waarbij je een jaartje mag overslaan Je moet dan pas 2 jaar later opnieuw naar de keuring

Naar een tweejaarlijkse autokeuring?

In het Verenigd Koninkrijk is er op dit moment discussie of het nodig is dat je al na 3 jaar naar de keuring moet en daarna jaarlijks. Er gaan stemmen op om de keuring maar om de 2 jaar te laten doorgaan. En zoals te verwachten was zijn er bij dit idee heel wat voor- en tegenstanders.

De reden waarom ze zouden overgaan naar een tweejaarlijkse keuring is om de kosten voor de gewone man te drukken. Een jaarlijkse keuring in de Verenigd Koninkrijk kost tot 55 pond. Als je kan overgaan naar een tweejaarlijkse keuring besparen mensen om de twee jaar 55 pond uit.

Moderne auto’s hebben het eigenlijk helemaal niet nodig om al na 3 jaar naar de autokeuring te gaan en het is ook wat overdreven om ze daarna jaarlijks opnieuw te laten keuren. Je kan dus gemakkelijk een systeem invoeren waarbij je een jaartje mag overslaan

Het zal volgens de voorstanders weinig of geen effect hebben op de veiligheid van de voertuigen. Het wordt wel voor een mooie besparing op de kosten van de autokeuring op langere termijn.

Tegenstanders van de tweejaarlijkse autokeuring

Tegenstanders van deze tweejaarlijkse keuring hebben ook zo hun argumenten:

  • Wagens pas om de twee jaar naar de keuring laten gaan betekent dat er op de weg minder veilige wagens rondrijden. Dat kan dan ten koste gaan van meer verkeersongevallen en meer verkeersslachtoffers.
  • In tijden waarin mensen meer kosten hebben bestaat de kans sowieso dat ze gaan besparen op het onderhoud en herstelling van hun auto. Wie iets hoort rammelen of piepen zal misschien minder snel zijn garagist opzoeken uit vrees voor kosten aan zijn wagen. Als je dan de autokeuring slecht tweejaarlijks laat doorgaan krijg je een dubbel negatief effect op de veiligheid.
  • Als de autokeuring maar om de twee jaar doorgaat zullen mensen een aantal kosten uitstellen. Dat lijkt op korte termijn misschien voordelig. Dat betekent natuurlijk wel dat wagens in het algemeen minder goed zijn onderhouden. Daardoor komen er op langere termijn grotere kosten voor onderhoud en herstelling. Als je het dus over de volledige levensduur van een wagen bekijkt krijg je net meer kosten in plaats van minder. Het was net de bedoeling van de tweejaarlijkse autokeuring om ervoor te zorgen dat mensen minder kosten hebben, niet meer.
  • De autokeuring in het Verenigd Koninkrijk wordt uitgevoerd door garages. Als de keuring maar om de twee jaar doorgaat komen er ook jobs in gevaar. Garages hebben dan minder werk en dat heeft sowieso een negatief effect op de tewerkstelling.

Op dit moment is de discussie nog gaande. De autokeuring in het Verenigd Koninkrijk is behoorlijk streng en er is dus wel wat marge om om het systeem soepeler te maken. Men zou gemakkelijk kunnen overgaan naar een systeem zoals België. Je moet dan pas na vier jaar na de keuring en onder bepaalde voorwaarden mag je de autokeuring een jaartje overslaan. Enkel oudere voertuigen zouden dan net zoals in België jaarlijks naar de keuring moeten gaan. Wordt vervolgd…

Similar Posts