Dieselwagens worden op de autokeuring aan een roetmeting onderworpen. Nieuwe studies tonen aan dat het in Vlaanderen slecht gesteld is met de hoeveelheid fijn stof in de lucht. We kunnen daarbij zeggen dat het veel slechter is dan tot nu toe werd aangenomen. Moderne meetapparatuur slaagt er in om de vervuiling nog beter in kaart te brengen. Dit zelfs tot op straatniveau. De uitstoot van dieselwagens speelt daarin een belangrijke rol. Toch bleek in 2017 dat de roetmeting die de autokeuring niet uitvoert niet meer van deze tijd is. Getuige dit artikel over de roetmeting op de autokeuring.
Keuring met moderne apparatuur
Dieselwagens verliezen snel aan populariteit. Naast het milieu vallen ook de financiële voordelen weg. Wie vroeger een diesel kocht kon immers profiteren van een lager verbruik én een lagere prijs aan de pomp. Op dit moment spelen enkel nog fiscale voordelen voor bedrijfswagens. Het is duidelijk dat de opkomst van hybride en elekrische wagens ertoe zal leiden dat er minder en minder dieselwagens zullen worden aangeboden op technische keuring. Toch blijft het voor de autokeuring in België belangrijk om te blijven investeren in moderne apparatuur. Zo kan in de toekomst de meting van de roetuitstoot op een efficiënte manier worden gemeten. Dit zal helpen om de oorzaken en de hoeveelheiden van fijn stof beter in kaart te brengen.