Keuring banden

Keuring banden autokeuringJe autobanden zijn letterlijk van levensbelang. Het zijn enkel je banden die contact maken met het wegdek. Ze zorgen er voor dat je vlot kan optrekken, probleemloos bochten kan nemen en veilig en snel kan remmen.Daarom zal de keuring banden grondig onder nakijken.

De autokeuring besteedt heel wat aandacht aan de kwaliteit en juiste specificaties van je autobanden. We geven hier een overzicht van de punten waar de schouwing zeker aandacht zal aan besteden.

Keuring banden: wat wordt er gecontroleerd?

1 – Kloppen je banden met het gelijkvormigheidsattest

De inspecteur van de technische inspectie kijkt of je banden op je auto toegelaten zijn volgens het gelijkvormigheidsattest. Op dit attest staat er welke banden je moet monteren. Je banden moeten de juiste afmetingen hebben. Ze moeten aangepast aan de maximale snelheid van je auto. De autobanden moeten ook geschikt zijn om het totale gewicht van je auto met passagiers en bagage te dragen.

2 – Nakijken van juiste montage

Op de autokeuring kijkt de verantwoordelijke of je autobanden correct gemonteerd zijn. De banden die op dezelfde as staan moeten gelijk zijn. Anders gezegd: de twee voorbanden moeten dus gelijk zijn. Dit geldt ook voor de twee achterbanden.

Heb je banden die in een bepaalde rijrichting moeten worden gelegd? De keuring verifieert of asymmetrische banden en banden die een bepaalde richting hebben op de juiste manier op de auto zijn geplaatst.

3 – Nazicht op slijtage

Banden verslijten door te rijden, door lang stil te staan en door de ouderdom. Een versleten band heeft geen grip genoeg meer en is daarom niet meer veilig. Het is uiteraard belangrijk dat de autobanden goed worden nagekeken op slijtage.

Op de autokeuring moeten de hoofdgroeven van de banden een diepte hebben van ten minste 1,6 mm. Dit over 75% van het loopvlak. Daarnaast zal de keuring banden ook controleren op schade en abnormale slijtage. De koord van band mag nooit zichtbaar zijn.


autobanden nakijken op de autokeuringVeelgestelde vragen in verband met de keuring van je autobanden.

Je vindt hieronder een overzicht met een aantal courant vragen. Zo krijg je meteen een antwoord op de vraag hoe de keuring banden nakijkt en aan welke voorwaarden je moet voldoen om je wagen vlot en probleemloos te laten keuren.


Andere bandenmaat voor de keuring?

De bandenmaat van je originele banden staat vermeld op het gelijkvormigheidsattest van de wagen. Je kan eventueel banden leggen met andere afmetingen. De buitendiameter van de nieuwe band mag daarbij afwijken met -2% tot +1,5%. De nieuwe banden mogen niet uit het koetswerk steken. Als je de wielen maximaal draait mogen de autobanden uiteraard de carrosserie of de ophanging niet raken.

Keuring banden: 2 winterbanden en 2 zomerbanden?

Dag mag in principe, maar er zijn wel een paar zaken waar je rekening mee moet houden. Per as moet je hetzelfde type banden monteren. Je kan dus winterbanden, zomerbanden, M+S banden en banden voor vier seizoenen combineren voor de autokeuring. Je mag voor- en achteraan verschillende types banden monteren, maar per as moeten het wel dezelfde banden zijn.

Keuring banden met 2 winterbanden en 2 zomerbandenOpgelet, heb je een koppel winterbanden of M+S banden op je auto? Dan zal de keuring nachecken of die banden voldoen aan de vereisten voor winterbanden. Er zijn winterbanden waarmee je alleen tussen 1 oktober en 30 april op de keuring terecht kan. Voor andere banden is een extra sticker met de maximumsnelheid van de banden verplicht. Voor meer info verwijzen we je graag naar het artikel: Naar de keuring met winterbanden.

Laat je nieuwe banden op je auto leggen? Dan moet je die dus altijd per 2 kopen en op dezelfde as (laten) monteren. Zo niet zal de keuring banden die verschillen afkeuren.

Hoeveel mm moeten banden zijn voor keuring?

Wat is het minimum bandenprofiel voor de keuring? Voor autobanden is het antwoord eenvoudig: op de autokeuring moeten de hoofdgroeven van de autobanden een diepte hebben van ten minste 1,6 mm. Dit over 75% van het loopvlak.

Hoe kan je zien of je banden nog goed zijn?

Je kan gemakkelijk zelf checken of de groeven van je autobanden nog voldoende diepte hebben.

  • Steek een munt van 1 euro in de groef. Als de goudkleurige rand boven de rand van de groef uitkomt is de groef geen 1.6 mm diep en zal de band niet door de autokeuring geraken.
  • Je banden zijn voorzien van een zogenaamde tread wear indicator of bandenslijtage-indicator. Dit is een blokje rubber van net 1.6 mm hoog dat in de groef van de band zit. Als dit blokje begint af te slijten zijn de groeven minder dan 1.6 mm diep en mag ervan uit gaan dat de band zal worden afgekeurd op de keuring.

Minimum bandenprofiel voor winterbanden?

Op de autokeuring moeten de hoofdgroeven van winterbanden een diepte hebben van ten minste 1,6 mm. Dit over 75% van het loopvlak. Toch wordt door de autosector aangeraden dat winterbanden best een profieldiepte hebben van 4 mm. Daarom hebben deze banden een bandenslijtage-indicator van 4 mm.

Toch zal de keuring banden voor de winter op dat vlak toch niet apart bekijken: het is voldoende dat de hoofdgroeven van de winterband 1.6 mm diep zijn om door te autokeuring te geraken.

Je kan gemakkelijk zelf testen of je winterbanden nog goed zijn met deze eenvoudige methode:

  • Steek een munt van 1 euro in de groef. Als de goudkleurige rand boven de rand van de groef uitkomt is de groef geen 1.6 mm diep en zal de band niet door de autokeuring geraken.
  • Steek een munt van 2 euro in de groef. Als de goudkleurige rand boven de rand van de groef uitkomt is de groef geen 4 mm diep. Voor de autokeuring is dat in principe geen probleem vormen. Toch betekent dit dat je banden minder goed geschikt zijn voor winterse omstandigheden.

Moeten de 4 autobanden dezelfde zijn voor de keuring?

De banden van je auto die op dezelfde as staan gemonteerd moeten dezelfde zijn. Je twee voorbanden moeten dus identiek zijn aan elkaar. De achterbanden mogen wel verschillen van de voorbanden. Ook voor de twee achterbanden geldt dat ze dezelfde moeten zijn.

Het is niet voldoende dat twee voorbanden of twee achterbanden banden dezelfde maat hebben. Zo zal de keuring banden nakijken op meerdere kenmerken die moeten gelijk zijn:

  • Zelfde merk van autobanden op dezelfde as
  • Zelfde bandenmaat op dezelfde as
  • Zelfde belastingindex (Load Index) op dezelfde as
  • Zelfde snelheidsindex op dezelfde as
  • Symmetrische en asymmetrische banden niet op eenzelfde as

Similar Posts