Uitstel van herkeuring voor kleine gebreken?

Uitstel van herkeuring voor kleine gebrekenHet is vaak heel druk aan de autokeuring. Dat zie je op de keuring hun webcams of en op de druktebarometer van de keuringsstations.  Verschillende artikelen die in pers zijn verschenen gaan over de lange wachtrijen bij de diensten van de technische controle. De laatste jaren zijn er ook keuringen bijgekomen: ook oldtimers moeten gekeurd worden en motorfietsen moeten naar de keuring na een ongeval of bij tweedehandsverkoop. De automobielinspectie is sinds een paar jaar ook strenger op de controle van verlichting en reflectoren. Dit is ingegeven door het feit dat de Vlaamse overheid het aantal verkeersdoden tegen 2050 tot nul wil herleiden. Waar je vroeger een waarschuwing kreeg voor slecht afgestelde lichten heb je nu al snel een herkeuring aan je been.

In 2023 komt er een extra SBAT keuringscentrum in Laarne bij. Op deze Oost-Vlaamse uitbreiding na blijft het aantal stations van de technische controle in Vlaanderen en Brussel gelijk. Gevolg: het wordt dus altijd maar drukker en drukker aan de bestaande stations. Zoals in zowat alle sectoren heeft de schouwing het ook moeilijk om vacatures in te vullen. Extra afwezigheden door corona gooien dan ook nog vaak roet in het eten. Kortom, er lijkt op korte termijn geen verbetering in zicht.

Herkeuring bij kleine gebreken wordt herbekeken

Tijdens de wekelijkse plenaire vragenmiddag kunnen de Vlaamse volksvertegenwoordigers de ministers van de Vlaamse Regering ondervragen over onderwerpen uit de actualiteit. Eén van de thema’s op de vergadering van 29 maart 2023 was de lange wachttijden aan de autokeuringscentra. Daaruit kwam naar voor dat Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters van plan is om een aantal concrete maatregelen te lanceren die de druk op de autokeuringen moeten verlichten.

  • Voor kleine gebreken zou je niet meteen moeten teruggaan. Normaal gezien krijg je 14 dagen de tijd om dit soort zaken te laten herstellen. Binnen die periode moet je dan opnieuw bij de keuring langsgaan voor een herkeuring. In het nieuwe systeem moeten deze zaken opgelost zijn tegen de volgende periodieke keuring die pas één jaar later plaatsvindt. Welke kleine gebreken er allemaal onder deze regeling vallen is nog niet duidelijk. Het zou alvast gaan om zaken die de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen. Denk aan een versleten ruitenwisser of een te hoge emissiewaarde.
  • Open-VLD speelt al langer met het idee om de keuring van voertuigen te laten uitvoeren door garagisten. Dit is ook de werkwijze in bijvoorbeeld Nederland. Daar wordt de zogenaamde Algemene Periodieke Keuring van voertuigen uitgevoerd door garagisten die een erkende keuringmeester in dienst hebben. Om de werkdruk bij de schouwing te verlichten zou de herkeuring van kleine gebreken uitgevoerd kunnen worden door erkende garagebedrijven.
  • De minister wil op lange termijn een aanpassing van de regelgeving. In afwachting daarvan zal het Departement Mobiliteit en Openbare Werken nog meer controles en inspecties uitvoeren.

Het volledige verslag van de vragen en antwoorden rond de autokeuring in Vlaanderen kan je hier nalezen. Vlaams minister Lydia Peeters zal na de paasvakantie 2023 alvast met richtlijnen komen voor de keuringsstations. Dit betekent niet meteen dat het uitstel van herkeuring bij kleine gebreken ook effectief dan van start zal gaan. Wordt in ieder geval vervolgd…

Similar Posts